Trainingen loopgroepen

Bij atletiekvereniging AV '56 zijn er diverse mogelijkheden om hard te lopen in groepsverband. Het lopen bij deze groepen heeft zo zijn voordelen ten opzichte van lopen voor jezelf:

  • Samen lopen is gezelliger en socialer.
  • In een groep lopen is veiliger, zeker in de donkere wintermaanden.
  • Hardlopen onder leiding van een gediplomeerd trainer.
  • Mogelijkheid tot lopen op een atletiekbaan, waardoor je altijd de aansluiting behoudt,
  • Ondersteuning van een fysiotherapeut door wekelijks inloopspreekuur.

Afhankelijk van je eigen niveau kun je kiezen voor een bepaalde loopgroep.

 

 

Maandagavond baantraining Recreanten:

Op de maandag trainen de recreantengroepen op de atletiekbaan. De recreantengroepen bestaan uit lopers die minimaal 20 kunnen hardlopen. De snelste lopers uit deze groepen lopen een 10 km ruim onder de 50 minuten. Je kunt meedoen op 2 tijdstippen:

Van 19:00-20:00 uur, en van 20:00-21:00 uur:
 Om bij deze groep te kunnen aansluiten moet je ca. 20 minuten kunnen hardlopen. Vanuit de starterscursus kun je prima aansluiting vinden binnen deze groepen.

Het programma voor beide groepen is hetzelfde. Het doel van de trainingen is het verbeteren van het uithoudingsvermogen, snelheid, techniek, kracht en het verbeteren van lenigheid. Het programma bestaat uit een warming-up, loopscholingsoefeningen, een kern en een cooling-down. De kern bestaat meestal uit verschillende vormen van intervaltraining, zoals een aantal keer een bepaalde afstand (300, 400... 1000m) afgewisseld met wandelen en dribbelen. Ook wordt er soms een pyramideloop, een climaxloop, een duurwisselloop of een vaartspeltraining gedaan. Na de kern volgt een cooling-down met rekoefeningen.

Twee keer per jaar wordt er een Coopertest gelopen. Bij de Coopertest gaat het er om om in 12 minuten zo'n groot mogelijke afstand te lopen dit is de manier om zelf je progressie te kunnen volgen..

De trainingen gaan altijd door dus ook in de vakanties maar niet bij onweer. Als er sneeuw op de baan ligt wordt er als alternatief in de binnenstad van Goes getraind, bij onweer en onverantwoorde gladheid zal de training worden onderbroken.

Dinsdagavond baantraining wedstrijdgroepen:

Op de dinsdagavond van 19:00-20:30 uur trainen de wedstrijdgroepen op de atletiekbaan. Dit zijn over het algemeen lopers die meedoen aan wedstrijden of trimlopen maar ook recreanten kunnen meedoen. De wedstrijdgroepen zijn onderverdeeld in:

Groep 1: Wedstrijdlopers die de 10km kunnen afleggen binnen de 43 minuten.
Groep 2: Wedstrijdlopers die de 10km kunnen afleggen tussen 43 en 50 minuten.
Groep 3: Wedstrijdlopers en Recreanten die de 10km langzamer lopen dan 50 minuten.

De training bestaat uit een gezamenlijke warming-up van alle groepen. Daarna gaat iedere groep mee met zijn eigen trainer en zal de kern van de training plaats vinden. De kern bestaat meestal uit verschillende vormen van intervaltraining, zoals een aantal keer een bepaalde afstand (300, 400... 1000m) afgewisseld met wandelen en dribbelen. Ook wordt er soms een pyramideloop, een climaxloop, een duurwisselloop of een vaartspeltraining gedaan. Na de kern volgt de cooling-down.

De trainingen gaan altijd door dus ook in de vakanties maar niet bij onweer. Als er sneeuw op de baan ligt wordt er als alternatief in de binnenstad van Goes getraind.

In aanloop naar de kustmarathon worden er tijdens de zomermaanden speciale trainingen georganiseerd op het parkoers van de Kustmarathon. Dit wordt ruim van te voren aangekondigd tijdens de trainingsavonden en op de website.

Donderdagavond duurlooptraining:

Op de donderdagavond van 19:00-20:15 uur wordt er buiten de baan getraind. Deze trainingen, geschikt voor zowel recreanten als wedstrijdlopers, starten vanaf de atletiekbaan. Na een korte gezamenlijke warming-up wordt er opgesplitst in 3 groepen van verschillend niveau. Elke groep heeft zijn eigen trainer. De afstand die wordt gelopen varieert van 8 tot ongeveer 12 kilometer. Elke week wordt een ander parkoers gekozen. Er wordt na elke paar kilometer op elkaar gewacht dus het is samen uit, samen thuis. Gedurende de wintermaanden, wanneer de training in het donker plaats vinden, moet je in verband met de veiligheid een reflecterend hesje aanhebben en eventueel hardloopverlichting. Om aan deze groepen mee te kunnen doen moet je in staat zijn om een half uur te kunnen hardlopen.

Zaterdagmorgen recreanten Hollandse Hoeve:

Op de zaterdagmorgen van 08:30-09:30 uur wordt er getraind in recreatiegebied de Hollandse Hoeve. Deze training is bedoeld voor recreatieve lopers van alle niveaus. De trainingen bestaan uit een warming-up, een kern die bestaat uit duurloop of uit intervalletjes en de training wordt afgesloten met een cooling-down.

Zondagmorgen heuveltraining:

Op zondagmorgen wordt er getraind in Burgh-Haamstede, in het duingebied van Westenschouwen. De trainingen starten in november 2016 en lopen door tot 26 maart 2017.

De training is een combinatie van duur- en heuveltraining. Routes door het bos, een stuk over het strand, de duinovergang nog een keer extra, of dat mooie hellinkje: alles wat hardlopen buiten de baan, de stad of de polder zo leuk maakt. Snelle en langzame stukken worden gecombineerd en er wordt gevarieerd in tijd en afstand. Een enkele keer doen we de Meeuwenduinen: een beetje ver, een beetje zwaar, een beetje zanderig, een beetje veel hoogteverschil, maar wat een schitterende route. 

Er wordt getraind in twee groepen. De snelle groep (trainer Jan de Wilde) is voor lopers die de 10 km binnen 50 minuten kunnen lopen. De tweede groep is bedoeld voor lopers die voor die afstand wat meer tijd nodig hebben. Die hardlopers heten “Recreanten”. De trainers zijn Jan Waltz en Adrie Matthijssen.

De trainingen zijn wekelijks voor de snellere lopers. Voor de recreanten is de training elke eerste zondag van de maand. Trouwens: Jan de Wilde is graag bereid om zijn training zo in te richten dat de wat minder snelle lopers ook mee kunnen. Ook: de training van 1 januari van de recreanten is verzet naar 8 januari. 

Op zondagmorgen verzamelen we om 9.00 uur op de parkeerplaats bij de atletiekbaan. We rijden met een beperkt aantal auto’s naar Westenschouwen. De training start om ongeveer 9.30 uur. De snelle groep heeft anderhalf uur nodig, de rustige groep is meestal iets eerder klaar.
De startplaats van de trainingen in Westenschouwen wisselt maandelijks. In november starten we op de parkeerplaats bij de rotonde, aan het eind van de Kraaijensteinweg. In december starten we op de parkeerplaats Adriaan van de Weijdeweg/Bosweg (aan het begin van het betonpad nar het Evides Waterbedrijf). In januari weer de rotonde. En zo door.

Aanmelden:

Voor alle bovenstaande groepen geldt dat je gewoon naar de training kunt komen om mee te doen. Je mag drie keer gratis meetrainen om kennis te maken. Daarna kun je besluiten om lid te worden van de vereniging. Je vraagt dan aan de trainer om een inschrijfformulier. Als lid kun je aan alle bovenstaande trainingen meedoen dus je kunt bijvoorbeeld zowel op de maandag-, de donderdag- als de zaterdagmorgen komen.
Voor het actuele trainingsrooster kijk je op: http://www.av56.nl/artikel/trainingen/trainingen

Voor meer informatie mail je naar trainers@av56.nl