Core Stability en Functionele training is voor hardlopers een must om blessures te voorkomen en om de looptechniek te verbeteren. Tijdens het lopen komen er vaak grote krachten op het lichaam en daarom is het belangrijk om de spieren, die zorgen voor afzet, balans en stabiliteit, krachtiger te maken.

Dit zijn voornamelijk de spieren rondom het bekken (core) zoals de lage buikspieren en de bilspieren. Met name de grote bilspieren vormen een krachtige motor tijdens de afzet. Verder is training van de grote en de kleine stabilisatoren van belang zoals de multifidi (spiertjes langs ruggewervel) en de obliques (schuine buikspieren). Deze spiertjes gebruik je om de romp goed recht te houden tijdens het lopen.

De meeste atleten weten dat ze deze “core” oefeningen moeten doen om hardloopblessures te voorkomen al is het in je eentje lastig om daar de motivatie voor op te brengen. Het is veel leuker om dat in groepsverband te doen.

Zeeland Running organiseert daarom van 4 oktober t/m 4 april core- en functional stability circuittraining, elke woensdagavond in sportzaal de Spinne in Goes-Noord. Er zijn trainingen voor verschillende niveaus. Deze trainingen worden gegeven door AV ’56 trainer Jos den Hollander. Voor meer informatie en inschrijven kijk je op https://www.zeelandrunning.nl/functional-stability-training/ Als AV ’56 lid krijg je 20% korting op deze trainingen. Vraag daarvoor om de kortingscode via info@zeelandrunning.nl 

 

flyer_functional_stability_crossfitness_2017.jpg

Share this post